Veterantog
Vi kan chartre gamle vogner helt fra 1912 og frem til i dag der man kan oppleve gamle salonger og «uteveranda». Det blir som å reise i et museum og gir en helt spesiell følelse fra en svunnen tid. Kanskje kan alle kle seg i tidsriktige antrekk fra 1920 tallet?
Damp- og dieseldrevne tog er kulturhistorie. I Norge finnes en rekke museumsjernbaner hvor det fortsatt finnes damp- og dieseldrift. De ligger spredt over hele Sør-Norge, og er alle sammen spennende opplevelsesmaskiner. Krøderbanen ved Vikersund, Gamle Vossebanen ved Garnes utenfor Bergen, Tertitten ved Sørumsand, Ståltoget og Karoline ved Hamar samt Setesdalsbanen ved Kristiansand. Togcharter kan tilby moderne chartertog som korresponderer med disse museumsbanene.
Togcharter kan skreddersy et helt spesielt opplegg for nettopp din gruppe!

Om Karettoget og lokomotivet Caroline
Dette historiske toget er ett av verdens eldste, mest komplette og kjørbare veterantog. Vognmateriellet er av «karettypen,» dvs. uten gjennomgang mellom vognene og uten gjennomgang mellom kupeéne. Med unntak av 2. klassevognen med 24 seter, er alle setene trebenker. Med lokomotivet, en godsvogn og alle seks personvognene er toget ca. 70 meter langt, og har totalt 274 seter.
I 1988 lanserte Jernbanemuseets venner ideen om å restaurere et karettog, som skulle finansieres av Jernbanemuseets venner og Norsk Kulturråd, foruten museet selv. Norsk jernbaneklubb tok vare på vognene, før de ble overlatt til museet for å bygge opp dette historiske veterantoget. Karettoget fremstår i dag slik lokomotiv og vogner var rundt 1900‐1910.
Toget har en maksfart på 50 km/t, og på på grunn av hastigheten begrenses hvilke banestrekninger vi kan kjøre på. En annen begrensning på hvor vi kan kjøre er at vi er avhengige av en svingskive for å få snudd lokomotivet.
Karettoget kjører som regel tre turer hvert år. Turene går fra Hamar til Elverum og tilbake.
DU kan leie toget til ditt arrangement!
Krøderbanen – Norges lengste museumsjernbane
Krøderbanen ble åpnet i 1872 og er en av de eldste jernbanene i Norge. Banen ble bygget som smalsporsbane og senere ombygget til normalspor i forbindelse med Bergensbanens åpning i 1909. Deretter ble banen og stasjonene liggende nesten uforandret til den ble nedlagt som NSB-bane i 1985. Siden da har banen vært drevet som museumsjernbane av Norsk Jernbaneklubb og Stiftelsen Krøderbanen.
Museumstogene kjøres med damplokomotiver, personvogner med teak-kledning og motorvogner fra 1950-tallet.